VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

fredag 23 april 2010

Havrebröd i långpanna


Alltsedan jag fick min kitchen aid har jag bakat allt bröd här hemma. Det känns skönt och är ännu inspirerande, men ibland är det svårt att få tiden att räcka till och trögt med inspirationen. Jag har dock inte backat ur en endaste gång sedan jag bestämde att baka allt själv här hemma. Favoriten på sistone är långpannebröd, smidigt och enkelt. Det är bara att släppa fantasin fri och slänga i vad än som faller en in. Resultatet är alltid ljuvligt gott doftande bröd som nästan smälter i munnen. Nu senast hällde jag i havregryn och en burk överbliven müsli, nu tillvaratagen på bästa sätt. :) Det blev lantligt, rustikt och fylligt, alldeles lagom grovt.
Jag förvånas över hur många som reagerat med fascination när jag berättat att jag bakar själv. De har liksom imponerats av något som varit självklart bara några generationer tillbaka. Konstigt egentligen, även om samhället är stressat och allt bara rullar på tycker jag fler borde stannat upp och ifrågasatt och gjort något åt saken. Det tar inte lång tid att göra en limpa och det är absolut värt den tiden. Jag tror många har tiden, bara svårt att ta tillvara på den. Men vem är jag att moralisera?
Dock fick det mig att tänka till lite extra när jag för ett tag sedan smakade Fazers Potatislimpa på jobbet och kände hur rysligt söt den var. För mig är valet att fortsätta baka själv, ekologiskt och med koll på ingredienserna, självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar