VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

lördag 20 februari 2010

Nytt år-nya recept

Jag fick en liten söt bok om mat i långpanna utav min svärmor. Igår testade vi att göra pannkaka med blåbär enligt recept ur boken. Det blev otroligt gott och kändes som en relativt nyttig efterrätt. Vi gjorde den både på hallon och blåbär och strödde över råsocker, men det är ju en smaksak.
Jag tyckte i alla fall det var så gott och enkelt att jag ville dela med mig av receptet.

en långpanna (35x45cm)
ugn:225 grader, ca 30 min
servera med vaniljglass

4 ägg
4dl vetemjöl
½tsk salt
8dl mjölk
400gr blåbär, djupfrysta eller färska.

Vispa ägg, mjöl, salt och hälften av mjölken till en jämn smet. Tillsätt sedan resten av mjölken. Häll smeten i en smord långpanna, fördela blåbären över hela ytan och grädda i 225 graders ugnsvärme, mitt i ugnen, i ungefär en halvtimme. Strö lite socker över den varma ugnspannkakan och servera genast.

Hoppas någon av er får njuta lika mycket av den som jag gjorde. :-)

1 kommentar:

  1. Tusen tack för det kanonfina kortet och godisarna!! Jag blev sååå glad!!

    *nospuss* Aslan

    SvaraRadera