VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

onsdag 15 juli 2009

Borås djurpark

I helgen var min syster här, så jag, Tommy min bror och Riitta släpade med henne till Borås och djurparken som ligger där. När vi kommer fram vräker regnet ner och det får bli en liten tur inne på Knalleland och sedan lunch på Max.


LCHF-mål, heja, heja, heja!

Efter maten åker vi äntligen mot djuren. Jag hoppar som en 5-åring i bilen. På parkeringen är det fullt av bilar. Detta plus saker jag hört tidigare, bland annat hur risiga hägn de har och hur dåligt djuren verkar må, får mig att vilja åka hem igen. Jag suckar och känner alla möjliga dåliga vibbar. Utanför entrén spelar folk minigolf och jag känner att Borås djurpark kanske inte är någonting för mig, men helt plötsligt har resten av sällskapet knallat bort till entrén och står i kassan och betalar. Nåväl, det är bara att följa med och tur är väl det, för mitt första intryck glöms snart bort och ersätts med flertalet wow och åååhh. Jag tyckte savannen och sebramangusterna var häftigast och som vanligt getterna då förstås. De är verkligen underbara djur.
Visst har Borås djurpark en hel del att jobba på! Visenternas, björnarnas och pingvinernas hägn var ju skrämmande. Likaså järvarnas, fantastiska djur på tal om dem. De håller på att bygga nytt häng till björnarna och jag antar att så fort det finns pengar kommer de fortsätta. Det känns väldigt dubbelt att se nyfödda ungar och veta att de kommer bo i en bur resten av livet. Det känns tråkigt att inte vara helt övertygad om att djuren faktiskt har det bra, men så vill jag vara lite naiv och säga att alla som jobbar där faktiskt vill dem det bästa och då känns det fruktansvärt surt att det är ekonomin som ska få styra, men det är väl så det är här i världen?

Nu kommer några av bilderna:


kråkor


giraffer fanns det gott om


Liten sötnos

hej hej


liten elefant som skrämmer än mindre fåglar och blir skitnöjd med sig själv :-)


gräset är alltid grönare på andra sidan


Mumsigt asså



Favorit sebramangusterna!


Mr Visent


Älskade järven!


Björnen sover ;-)


gulligulligull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar