VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

tisdag 3 mars 2009

Hemma från mina resor

ja nu är jag hemma i Göteborg igen efter en vecka på vift.
Jag har varit i Huvudstaden (hälsat på min syster) och helgen på Åland (hos Sofia). Jag har haft det så mysigt. Det finns inget bättre än lite syskonkärlek då det snöar ute och snoret tätnar...
Jag har drabbats av ett kanske välbekant symtom. Eftersom jag inte har några pengar, inväntar faktiskt inte ens några nya, så MÅSTE jag shoppa. Jag kan tänka mig att köpa nästan vad som helst. Helt galet alltså! Att spendera pengar på upplevelser kan jag uppenbarligen också tänka mig.
I Stockholm köpte jag bland annat en grå klänning på Sorgenfri (Bondegatan 64: Härlig butik!). Jag köpte också lite snygga ljus på inne boende Åsögatan 116. Vi var även på Katt! Katt! vid Odenplan och så spatserade vi runt lite på Kungsholmen och jag fick köpt lite vit kakeldekor, så snart ska den hemska blomster borden vara borta i badrummet. Måste ju också tipsa om Turquoise (Malmskillnadsgatan 42) och Siden Selma, butiken bredvid.
En av dagarna gick vi på stadsteatern och såg "De Tre Musketörerna". Det var fantastiskt! SÅ värt pengarna, dessutom fick vi platser på 6:e raden. Väldigt nöjd även om det inte blev någon Persbrandt som jag sett fram emot. Hela uppsättningen gjorde mig glad! =)
Andra Söder tips är Coctail (Skånegatan 71), Coctail deluxe (Bondegatan 34), biograf Viktoria (med tillhörande café: barista) Kärlek! Gott och ekologiskt/fairtraidat, café Blå Lotus (bästa bakverken och mysig stämning med glada gäster och personal) och New Indian garden är klart värt ett besök, trots lite stressad personal och vidrig inredning.
Så for jag till Åland, charmiga Mariehamn. Jag skulle kunna stanna en månad bara för att studera fok och arkitektur. Vilka original mina vänner!
Innan jag skulle bege mig dit åkte jag på en dunder-förkyldning, gulle Sofia ville att jag skulle komma ändå. Så glad för min fina kompis! Även om vi hade det kul med restaurangbesök, uteliv och en gnutta kultur på Ålands och Mariehamns konstmuseum så är det ändå vänskapen som varit behållningen av resan. Så tacksam att jag fick bo hos hennes goa familj: mamma, pappa, hund: Wilma och kisse: prinsessan Elsa... och äta deras goda mat.
Vad gäller Åland och det finska inslaget har alla mina fördomar, om jag nu hade några, besannats. Så roligt och tacksamt att driva med. Jag gillar det dock mycket, vill absolut tillbaka i sommar. Till de fulla och glada, till de vulgära, till de fula, till de snygga, till de hurtiga och till de roliga!

1 kommentar:

  1. Jag blir så glad av att höra att du haft en toppen tripp. Det var du väl värd min vän.

    Kram, Xtail

    SvaraRadera