VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

måndag 9 februari 2009

Det blir bättre med lite färg

Idag har jag varit och besökt tråkiga arbetsförmedlingen. Jag var kallad till ett ungdomsmöte och gick lydigt dit, i tid och allt. De samlade ihop oss (ett gäng mörkt klädda och tysta) alla under 25 i en liten sal (deras största!). Där fick vi titta på ett pedagogiskt bildspel. Oj, vad vi lärde oss mycket nytt och vi blev liksom som pånyttfödda och ja lite bättre, lite lyckligare människor efter det hela. Nä, arbetsförmedlingen må ha blivit bättre sedan sist jag hade med dem att göra, men jag kan knappast säga att jag är imponerad. Arbetsförmedlingen kan INTE hjälpa arbetsgivaren med avgifterna för att anställa förrän den arbetssökande har varit arbetslös i 6 månader (!). Herregud, vad surt... ska jag behöva vänta så länge och fixa a-kassa under tiden!? Ja, man undrar hur de tänker. Klurar på en lösning, ett fall och en lösning.
Mer än hälften av tiden, under informationsmötet för arbetssökande ungdomar, gick åt till att tala om hur man fick a-kassa/soc och om hur svårt det var på arbetsmarknaden nu för tiden. Vi mottog allt som en skara deprimerade emo kids från förorten. Lighten up!

Men jag har haft roligt idag också. Jag har träffat min kära vän Henrik och vi har, vår vana trogen, tittat på naturfilm och ätit pizza och glass. Det var ett tag sedan vi sågs, men det märks ju inte tycker vi. ;-)
Måste förresten tipsa alla naturfilms-lovers om planet earth, hela serien för 300 spänn! Så nöjd!

På vägen hem från arbetsförmedlingen var jag tvungen att pigga upp mig med att köpa tyg till pallen jag håller på att göra. Bild kommer framöver. När jag kom in i butiken snubblade jag över ett garnnystan och blev kär. Det var så färgglatt att jag bestämde mig där och då för att slå slag i mina gamla tant drömmar. Jag bestämde mig för att börja sticka. Sagt och gjort, köpte stickor och ikväll har jag satt igång. Vem är mest tacksam över presenter? Jo, klart det blev en kattleksak! ;-)



Skulle behöva gå en kurs i att sticka, för jag kan verkligen inte. Någon som vill lära mig?

2 kommentarer:

  1. Den blev ju jättefin! Du kanske kan starta en webshop där du säljer egengjorda kattleksaker ;)

    Arbetsförmedlingen ja.... Man blir deprimerad av att gå dit :P

    Hälsokursen gick bra idag.. Hade minskat i midjan 3 cm.. (kan berott på att jag inte hade ätit nån frukost)

    ska du gå på den där grejen du tipsade mig om?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! (har inte klurat ut hur bloggen fungerar riktigt ännu, kan man inte svara dig på nåt sätt?)
    Testar här =)
    Åh, tack! Fast den är slemmig nu... väldigt poppis och det är ju kul, jag preparerade den med kattmynta som ju gör sitt.
    Det vore trevligt med en liten webshop, men jag undrar om det kan löna sig... bättre än att hänga på af visserligen (urk!)
    Härligt! Se, det går att fuska även med sådant ;-) Jag tror verkligen på idén att visa upp för andra vad man gör/inte gör...
    funderar på det, blev lite sugen att gå faktiskt. Vi kanske kan ta oss dit tillsammans?
    Kram

    SvaraRadera