VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

måndag 20 juli 2009

Bondbröd


Idag har jag bakat bondbröd. Jag ville göra ett enkelt och ljust bröd för att vara på den säkra sidan att lyckas. Jag ändrade ju så klart lite i receptet jag hade. Tänk att jag aldrig kan låta bli att piffa. Spiskummin ersattes av rosmarin och timjan, men det där är ju en smaksak.

Det tog ungefär 2 timmar allt som allt. Jag gjorde två små limpor och använde mig utav;
5dl vatten
2msk olja
25gr jäst
1msk krydda
2tsk salt
4dl rågsikt
9dl mjöl

Jästen blandade jag med lite av vattnet och oljan, rörde ut och tillsatte resten av vattnet och de torra ingredienserna. Sedan arbetade jag degen och lät den vila under bakduk i nästan 1 timma.
Sen knådades degen ett tag för att tillslut formas till två knubbiga limpor. Jag strödde på lite rågsikt. De fick jäsa på plåt ca 30 minuter utan duk. De gräddades på 200 grader i ca 30-35 minuter.

1 kommentar: