VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

måndag 11 maj 2009

Mat-lyx

Vi passar fortfarande Anouk. Mamma sover dåligt och jag avlastar gladeligen; Vilket litet underbart knytte hon är den vovven. Det fungerar med katterna. Texas är nyfiken och Shadow lite rädd och misstänksam. Anouk håller sig på mattan. I morse var de så söta. Anouk låg i sängen (ja, jag skämmer bort henne, svårt att låta bli) och Texas springer fram till sängen, tittar upp över sängkanten och pussar på henne. =)

Igår vaknade jag med en sällan skådad iver. Jag bakade rågscones till frukost och muffins (kakao, ingefära, kardemumma) som vi gav till Niclas och Riitta. De åt frukost på TinTin och kom sedan till oss för en mysig promenad i Slottsskogen. Älskade Slottsskogen.

RÅGSCONES
2 1/4dl rågflingor
3dl mjöl
½tsk salt
2tsk bakpulver
50gr smör
2dl fil/mjölk
Blanda de torra ingredienterna och fördela matfettet. Tillsätt mjölk/fil och arbeta ihop till en slät deg. Forma runda kakor och lägg på plåt. Nagga och skåra kakorna. Grädda dem mitt i ungen på 250 grader i ca 10-12 minuter.

Inte alls dumt, men visst förtjänar varje människa lite helglyx? Nästa lördag är det gbg-varvet. Vi ska dit och titta och jag antar att det är någonstans där på vägen som det dåliga samvetet kommer kicka in. ;-)
På kvällen lagade vi baconlindad kyckling med ädelost och grönsaksris. Fantastiskt gott blev det och vinet jag fick av Niclas i julas smakade inte alls illa. Rött, Casillero del diablo. Vi åt, drack och spelade spel. Jag förlorade. Vi måste köpa nya spel för jösses vad tråkigt det blev efter ett tag och än värre när jag förlorade. Miss Piggy hos Filip & Fredrik piggade upp lite igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar