VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

fredag 1 maj 2009

hoppet har återvänt

Idag är en helt ljuvlig dag. Jag liksom svävar fram på små rosa moln, eller skuttar fram. Det kanske är Stampe i mig som vill ut. Det är Maj, det är vår, det är härligt.
Kvällen igår blev lyckad trots att vi "missade" cortegen. Vi hörde av Chalmeristerna att skämten ändå inte var så kul, fast det brukar de ju inte vara. Vi hade en mysig picnic i Slottsskogen, med massor av sallad och tillbehör. Min vana trogen en flarra rosé, mmm... Trevligt i goda vänners lag. När solen gått i moln flyttade vi kalaset hem till oss. Jag tänker på den gamla dängan: När alla vännerna gått hem.
Imorse (nåväl klockan var faktiskt 10) hälsade jag på hos Inger. Sedan kom Tommy också, men kakorna jag bakat. Hon är så söt min lilla väninna. Inger är en lite äldre dam som jag känt i rätt många år nu. Hon är häftig och har bott lite varstans i världen. Nu är hon i full färd med att sälja sin lägenhet för att flytta till Malmö. Ett boende som verkar grymt behändigt och heter Victoria Park. Där finns blandannat delikatessdisk och vinkällare, vad mer kan man begära?
Vi hade en gemytlig stund med prat om livet och kartografi och historia. Tommy fick ett gäng snygga böcker, om bland annat andra världskriget. Vi fick också en målning med ett Baobabträd (favoriter de! Jag menar läs bara Le Petit Prince, än häftigare blir det att Inger stått inne i dem och sägnen om att träden var elaka mot Gud som blev arg och vände dem upp och ner gör dem än mer fachinerande) och en vacker sjal.


Efter besöket fick jag chansen att testa cykeln på riktigt. Ja, Tommy också förstås. Vi tog en nästan magisk cykeltur längsmed älven. Förbi Järntorget och Operan och någonstans i höjd med gasklockan ungefär tog vi en paus med äpplen och resten av kakorna. Så charmigt ställe, under en cykelbro, precis vid vattnet i stekande sol. Det enda tråkiga är hur folk skräpar ner, men det gick ju att få det lite hemtrevligt ändå.



Måste bara visa vilket gulligt kort vi fick igår. Det är lilla Elsa som är glad och ser så plirig ut. :-)



Nu ska vi strax ut i Linné och äta en god bit mat. Vi funderar på att testa Tigris, en restaurang som Tommy har hört ska vara bra. Vi får se vad det blir, kan ju vara svårt att finna bord ibland när man inte reserverat... Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar