VÄLKOMMEN

den lilla bloggen med det stora hjärtat

fredag 19 juni 2009

Svensk midsommar

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!

Jag vill passa på att önska Er alla en riktigt glad midsommar! Hur ska ni fira? och vad firar vi? Jag känner mig lite dålig som inte riktigt vet, mer än att det kan ha något med jordens bördighet att göra... och då passar det ju ypperligt med regn. ;-)
Vi firar med jordgubbar och minsann inga tråkiga laster som socker och alkohol ;-) inte än i varje fall för jag ska minsann till jobbet strax. Ikväll däremot kan jag inte svara på vad som händer.
Kanske inviger vi de handmålade glasen som Tommy köpte på Steninge förra sommaren.

Här är de fina gubbarna vi ska smaska på...


Kissekatten Shadow har varit osedvanligt kelig denna dag. Hon är med oss hela tiden och tycks njuta av att vi båda är hemma och hänger. Hon kommer och mjölktrampar i sängen, hon stryker sig mot en, hon hoppar helt sonika upp i knät och lägger sig till rätta. Vilken mysig katt det har blivit av det lilla monstret som flyttade in till oss för över ett år sedan. Jag älskar henne!

Rolig är hon också. ;-)


2 kommentarer:

  1. Ska den gamla kvinnan upplysa den unga. ;)

    Exakt i detalj mins jag inte men typ så här:
    Midsommar firade vikingarna med en påle i backen och två ringar i gräset bredvid för att symbolister Freys erigerad penis. En symbol för fruktbarheten alltså goda skördar och friska barn. Något man hoppades sommaren skulle ge. De kristna försökte, som med så mycket, ta bort denna hedniska sed men här gav INTE vikingarna vika. Då gjorde kristna den till sin egen, ett trix de ofta använde för att fasa ut det hedniska sederna. Den i kristna ögon snuskiga pålen förvandlades till det kristna kors det är idag och ringarna som låg i gräset hängdes upp på korsets vågräta armar.

    Det hedniska folket dansade även runt pålen och även detta ändrades och med tiden blev dansen sånn som ex "små grodorna".

    SvaraRadera
  2. hoppas du haft en härlig midsommarafton. :)

    jag har faktiskt aldrig testat renshaws sugarpaste, har du provat den och vad tyckte du i så fall?

    SvaraRadera